انفجار اینترنت موبایل در ایران| سهم کسب و کار شما چقدر هست؟

انفجار اینترنت| همین خبر کافی است که مثل یک بمب صدا کند و صدای انفجار مهیبش تمام کسب و کارها را فرا بگیرد.

آخرین آمار وضعیت استفاده ایرانی‌ها از اینترنت پرسرعت تا پایان خرداد امسال (سال ۹۷) که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده نشان می‌دهد که تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت به ۷۲ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۸۷۷نفر رسیده است که از این تعداد، ۱۲ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۵۰ نفر مشترک اینترنت ثابت (ADSL) و ۶۰ میلیون و ۵۳ هزار و ۸۲۷ نفر کاربر اینترنت پرسرعت موبایل هستند.

60 میلیون نفر از اینترنت پر سرعت موبایل استفاده می کنند و این یعنی بهترین فرصت برای استفاده از این همراه جیبی برای کسب و کارها.

 

به نظرت این همه کاربر در سر تا سر دنیا در اینترنت به دنبال چه هستند؟ پاسخ ساده ولی در عین حال هوشمندانه است،همه دنبال محتوا هستند.

محتوا به صورت رنگ آمیزی شده در قالب بسترهای مختلفی ارائه می شود. که در اینجا به طور کلی به سه دسته تقسیم می کنیم.

یک. تحت دسکتاپ:  نرم افزارهایی مانند فوتوشاپ  و آفیس که روی یک سیستم عامل نصب می شوند و تحت ویندوز هستند.

دو. تحت وب: نرم افزارهایی که کاربر با استفاده از مرورگر(گوگل کروم،فایر فاکس و…) باید به آن متصل شود و بدون اینترنت کار نمی کند.نیازی به نصب روی موبایل ندارد.

دو.تحت موبایل: نیاز به نصب دارد. هم با اینترنت هم بدون اینترنت کار می کند.مانند: اپلیکشن کافه بازار-اپلیکشن آنتن

هر چقدر جلوتر می رویم نقش نرم افزارهای تحت دسکتاپ کم تر می شود و جای خود را به نرم افزارهای تحت وب و حتی تحت موبایل می دهد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید باید بستر تحت وب و موبایل را جدی تر بگیرید. البته هنوز هم بخشی از افراد نسخه تحت دسکتاپ را استفاده می کنند ولی سهم آن بسیار کم شده است.

تلگرام

به طور مثال تلگرام سه نسخه دارد:نسخه تحت دسکتاپ-نسخه تحت وب-نسخه تحت موبایل،که بیشترین استفاده را نسخه تحت موبایل دارد.

شاید بتوان واتس اپ را یکی از رقبای تلگرام دانست( البته قابل مقایسه نیست) ولی واتس در نسخه های تحت وب و دسکتاپ خیلی قوی نیست،خود من چندین بار تلاش برای نصب نسخه تحت دسکتاپ را داشته ام اما ناموفق بوده ام.

همان طور که می دانید قبل از فیلتر تلگرام نزدیک به ۴۴ میلیون کاربر در بین مردم ایران داشت که البته بعد از فیلتر هم طبق آماری که اعلام شده است 79 درصد به این نرم افزار برگشته اند و خیلی ها با واژه ای به نام فیلتر شکن آشنا شدند(البته بیشتر از 79 درصد است و من حداقل در بین 380 نفری که به طور رندوم از سرتا سر کشور انتخاب کرده بودم،فقط 3 نفر برنگشته بودند!)

پس ایرانی ها در تلگرام غوغا کردند و رکورد مصرف سرور تلگرام را زده اند و رتبه نخست در جهان را دارند.

شما چه استفاده ای از این ابزار می کنید؟آیا کانال یا گروهی دارید که کسب و کارتان را معرفی کنید؟

 


یک نمونه دیگر از نرم افزارهای تحت موبایل که به نظرم همین مزیت تحت موبایل بودن آن باعث شد در ایران جای فیسبوک را بگیرد!(البته از این که فیسبوک فیلتر شد نیز غافل نشویم ولی از آنجا که ایرانی ها استاد دور زدن و استفاده از فیلتر شکن هستند خیلی نمی توان به عنوان یک عامل مهم آن را قلمداد کرد)حتی با وجود اینکه فیس بوک نرم افزار تحت وب نیز ارائه داد اما دیگر کار گذشته بود و سهم بازارش را از دست داده بود.

بیشترین تعداد کاربران اینستاگرام در ماه ژانویه 2018

رتبه کشور تعداد کاربران
1 ایالات متحده آمریکا 110 میلیون
2 برزیل 57 میلیون
3 اندونزی 53 میلیون
4 هند 52 میلیون
5 ترکیه 33 میلیون
6 روسیه 29 میلیون
7 ایران 24 میلیون
8 ژاپن 22 میلیون
9 بریتانیا 21 میلیون
10 مکزیک 20 میلیون

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، ایران با 24 میلیون کاربر اینستاگرام در رده هفتم از نظر استفاده از این شبکه اجتماعی قرار گرفته است. این آمار از این نظر قابل توجه است که کشورهایی مانند آمریکا، برزیل، هند و روسیه که بالاتر از ایران قرار گرفته‌اند، جمعیت بسیاری بیشتری از کشور ما دارند و اگر درصد کاربران اینستاگرامی نسبت به جمعیت کل را در نظر بگیریم می‌بینیم که درصد قابل ملاحظه‌ای از مردم ما وقت خود را با این شبکه اجتماعی سپری می‌کنند.

 چقدر از اینستاگرام برای کسب و کارتون استفاده می کنید؟چه بهره هایی از این  نرم افزار برده اید؟


حالا برگردیم به آمار اول مقاله؛60 میلیون نفر از اینترنت پر سرعت موبایل استفاده می کنند.

3+1 نکته برای اینکه  بتوانید بخشی از این 60 میلیون نفر را از دست ندهید:

1- اگر وب سایت دارید که همین الان از نسخه تحت موبایل(نرم افزار) یا قابلیت ریسپانسیو(واکنش گرا) استفاده کنید تا کاربران خود را از دست ندهید.اگر هم وب سایت ندارید همین الان دست به کار شوید چرا که از نان شب واجب تر است.

واکنشگرا یعنی اینکه سایت نسبت به هر رزولوشنی با دستگاه تطبیق داده شود و نیازی به طراحی چندین قالب برای یک سایت نباشد(روی تمامی دستگاه ها یک شکل نشان بدهد)

2- مهم ترین کاری که شما باید انجام دهید این است که یک رسانه قوی یا اصلاحا تربیون بسازید.

تریبون یعنی اینکه اگر شما یک کتاب نوشتید و ساعت 12 شب خواستید فروش ویژه بزنید و 10 میلیون تومان پول نیاز داشتید، کسی هست که به حرفتان گوش دهد و پیام شما را بشنود؟ پس در هر شبکه اجتماعی فعالیت می کنید یک تریبون برای خودتان بسازید

3- اگر ایمیل مارکتینگ نمی کنید که اصلا این مورد را نخوانید ولی اگر اهل ایمیل زدن هستید،حتما ایمیل هایتان برای موبایل بهینه شده باشد.چون طبق تجربه من حدود 80 درصد ایمیل ها توسط موبایل باز می شود.

 

3+1- یادتان باشد شبکه های اجتماعی بیشتر یک ابزار کمکی برای رشد کسب و کار شما  هستند و در واقع یک مسیری که شما در 20 روز می خواهید طی کنید به کمک این ابزارها می توانید 10 روزه طی کنید اما باید یادتان باشد پلت فورم اصلی شما کدام هست. خیلی ها دیدم روزی 5 تا پست در اینستاگرام می گذارد اما هفته ای یک مقاله هم در سایت نمی گذارد و این کاملا اشتباه است.

هدف نهایی اکثر کسب و کارها ارجاع کاربر به سایت است و نباید سایت شما همچون یک فروشگاهی باشد که خالی از جنس است و مشتری فقط یک بار وارد می شود و تا آخر عمرش دیگر وارد فروشگاه شما نمی شود 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید