رندی گیج از خلاقیت می گوید

مردم به رندی گیج لقب” ناپلئون هيل عصر جديد” داده اند – البته ناپلئون هيل هيچگاه نتوانست به درجه ای از موفقيت که رندی به آن رسيده است، دست يابد  نقل از ” فورد سائکس” 
رندی مؤلف پر فروش ترين کتاب های جهان نظير: ٣٧ راز موفقيت، توانگری را بر خود پذيرا باشيد، موفقيت ذهن، ٧۷ قانون معنوی موفقيت و ١٠١ کليد برای موفقيت شما، است که به زبانهای : آلمانی، اسپانيولی، روسی، چينی، هلندی، نروژی، پرتغالی، کره ای، چک، اندونزيايی، هندی ، اسلواکي ، مقدونی و کرواتي ترجمه شده و جزو پرفروش ترين کتاب های سال در کشورهای مختلف بوده است.

اجازه دهید گفته هام رو با این جمله آغاز کنم :خلاقیت نامحدود است .

هر چقدر بیشتر آن را بشناسید و به کار بگیرید ، قدرت آن بیشتر خواهد شد . پس اگر تصور می کنید خلاقیت شما محدود و دارای تاریخ انقضاء است در اشتباه هستید 

چند روزی بود که با چند تن از دوستان نابغه ام بودم . یکی از آنها کسی است که مجبور است نسبت به سایرین خلاقانه تر فکر کند.او جایی کار می کند که تفکر خلاق و نو و شجاعانه بسیار ضروری است و به نظر من دقیقا جایی افتاده است که این گونه تفکر باید جزئی از عادات او باشد . یک شب موقع شام او از من پرسید که برای تغییر شیوه ی تفکرش چه پیشنهادی دارم .

لطفا چند لحظه صبر کنید و درباره ی جمله ی آخر فکر کنید . چون آنچه که دوستِ من گفت بسیار قابل تامل است . او مهم ترین قدم برای تفکر انتقادی را برداشت و مطمئنا پرسیدن چنین سوالی، مهمترین قدم در توسعه ی فردی و رشد شخص است .

او پرسید که چگونه می تواند طرز فکرش را عوض کند .

رسیدن به چنین مرحله ای ، مهمترین بخش از زندگی شماست . نکته ی مهم این است که درباره ی فکر کردن، فکر کنید و به این بیندیشید که می توانید طرز فکر خود را عوض کنید . چرا که وقتی شما طرز فکر خود را عوض کنید ، همه چیز را عوض می کنید .

اولین چیزی که از دوستم خواستم عوض کردن محیط اش بود . برای من و شما و دوستم ، ارزیابی افرادی که در زندگی تان هستند بسیار کلیدی است .هرکسی می تواند در زندگی شما نظر بدهد . نکته کلیدی شناسایی فردی است که می خواهید به آن ها گوش دهید .

شما به یک محدود ی مقدس نیاز دارید . در این محدوده افرادی هستند که شما آگاهانه آنها را انتخاب کرده اید تا در کنارتان باشند . جیم ران می گوید ، درآمد شما میانگینِ درآمد ۵نفری است که بیشترین زمان را با آن ها می گذرانید .

من جمله ی او را تکمیل می کنم که سلامتی، میزان شادی و کیفیت روابط شما نیز میانگین ۵ نفری است که بیشترین زمان را با آن ها سپری می کنید  . بسیاری از ما خودمان را با افرادی احاطه کرده ایم که به ما اجازه  می دهند تا در راهی که هستیم بمانیم ، در واقع آنها دوست دارند تا شما هم مثل آن ها باشید و این قسمت روشن ماجرا است .

قسمت تاریک ماجرا زمانی آغاز می شود که رشدتان تهدیدی برای آن ها محسوب می شود ، چرا که آن ها از عقب ماندن می ترسند. بنابراین آن ها ناخودآگاه سعی می کنند که در هر کاری که باعث رسیدن شما به موفقیت می شود ، خرابکاری کنند . ( بدون اینکه حتی عمدی در کار باشد .)

شما هم احتمالا افراد منفی در زندگی تان داشته باشید . ممکن است با یکی از همین افراد منفی ازدواج کرده باشید . شما مجبور نیستید این افراد را رها کنید ( اگر چه گاهی رها کردن آن ها عاقلانه به نظر می رسد ). اما شاید لازم باشد تا میزان زمانی که با آنها می گذرانید را تنظیم کنید .

انرژی خود را بر اساس  این جمله صرف نکنید که : « هر کسی زود اومد باید زودتر خدمات بگیره » مراقب باشید که با چه کسانی وقت تان را صرف می کنید . اگر کسانی را اطراف خود دارید که چنین چیزرهایی را می گویند :

– من همیشه به همین ترتیب انجام داده ام .

– اگر خراب شد ،سعی نکن درستش کنی .

– از چارچوب خارج نشو .

– لقمه گنده تر از دهنت رو برندار .

– نمی تونی یه خرده بیشتر به درد بخور باشی ؟

– از قواعد پیروی کن .

– ما اجازه نداریم که اشتباه کنیم .

– قوانین و قواعد به نفع شما تنظیم شده اند .

– این کار خود نمایی نیست ؟

– این کار هیچ وقت عملی نیست .

– تا به حال هیچ کس آن را انجام نداده است .

این ها علامت خطرهایی است که نشان می دهد شما با افردای احاطه شده اید که جلوی پیشرفت تان رامی گیرند . ( به عبارت دیگر شما به آن ها اجازه می دهید تا باعث عقب ماندگی تان شوند .)

مراقب باشید. چرا که وقتی درباره ی آزاد کردن خلاقیت تان صحبت می کنیم ، منظورمان ایده هایتان هستند . ایده هایی که قدرت ذاتی فوق العاده ی دارند .

ایده ها وقتی متولد می شوند ، موجودات شکننده ای هستند . آن ها با یک بی اعتنایی یا ابروی بالا رفته کشته می شوند .

شما به افردای نیاز دارید که اید های شما را پرورش دهند . ایده ها از طریق خودشان تغذیه می شوند . یک ایده بر روی سایر ایده ها ساخته می شود تا ایده ی قوی تری به وجود آید .

اغلب موفقیت ها چیز جدیدی نیستند ، بلکه حاصل ترکیب دو المان موجود و تولید مفهومی جدید هستند .

به من ایده ی جدیدی بدهید تا به شما ایده ی قدرتمندی تحویل دهم . از ایده های جدید نترسید . از ایده های قدیمی که تاریخ انقضای آنها تمام شده است بترسید .

بسیاری از موفقیت ها زمانی حاصل می شوند که فرضیه ها را زیر سوال ببرید . یک فرد معمولی هم می تواند به جواب های اشتباه پی ببرید . نبوغ در این است که سوال های اشتباه را شناسایی کنید .

پیشنهاد دومی که به دوستم دادم این بود که هر سال در ۲ سمینار با موضوعی غیرمرتبط با رشته اش شرکت کند .

چرا که در این حالت می تواند در سطحی گسترده، متفاوت تر فکر کند .هر سال به دنبال ۲ سمینار هستم که در آن شرکت کنم . سمیناری که در آن احمق ترین فرد سمینار باشم !

من نمی توانم سمینار خاصی را به شما پیشنهاد کنم ولی خودتان می توانید آنها را پیدا کنید .اگر خرده فروش هستید ، به سمینار بازاریابی اینترنتی بروید ، اگر در حوزه ی بازاریابی اینترنتی هستید به سمیناری زمینه ی تولید بروید .

برای داشتن تفکر انتقادی باید به چالش کشیده شوید . شما نیاز به چالش هایی دارید که باعث می شود خلاقانه ، انتقادی ، منطقی و جانبی فکر کنید .

بدیهی است که ما هنجارهای فرهنگی ، روشهای عملیاتی استاندارد ، بهترین شیوه و بسیاری قوانین دیگر داریم . قواعد و روش ها مفید و ضروری هستند .

اما به خاطر داشته باشید : « همه ی نو آوری ها ، پیشرفت های چشمگیر بشر و تقریبا هر موفقیت چشمگیری باید خارج از چارچوب  قواعد صورت گیرد . » در غیر این  صورت شاید هیچ وقت اتفاق نمی افتادند .

شما در برخورد با مفاهیم منطقی باید بپرسید که چرا؟ و اگر شما نپرسید ، فرد دیگری وارد عمل می شود و می پرسد : چرا شما؟

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید