چرا خلاق نیستیم؟

خیلی از افرادی که میان پیش من اولین چیزی که میگن اینه که  “ما خلاق نیستیم”

من هم یه سکوتی میکنم و تو چشاشون زل میزنم و میگم ببین چند تا دلیل رو برات میارم که تو خلاق هستی و اگر بعد از اون قبول نکردی من هم بهت میگم تو خلاق نیستی.

یک.  به استناد این آیه قرآن: «نَفَختُ فیهِ مِن رُوحِی» خداوند از روح خود در کالبد آدم دمیده و روح انسان‌ها تکّه‌ای از وجود خداست. 

اولین صفت خداوند خالق بودن اوست و مهمترین صفت او نیز هست؛ یعنی اگر او نمی توانست چیزی خلق کند که خدا نمی شد.پس خلاقیت برای انسان از صفات خدایی است.  پس ما که مخلوق این خالقِ خلاق هستیم  میتوانیم  نتیجه  بگیریم که  قدرت خلاقیت از بدو تولد در وجود ما نهادینه شده بود.

دو. تو وقتی به دنیا اومدی،خندیدی،گریه کردی،راه رفتی،زمین خوردی،غذا خوردی،اخم کردی و… اینا خلاقیت نیست؟ مگه خلاقیت این نیست که یه وضعیت جدیدی رو تجربه کنی؟هر بار هم یه چیزیت میشد،اینا خودش خلاقیته دیگه،تجربه های جدید یعنی خلاقیت،اگر قبول نداری اینا خلاقیته پس احتمالا مفهوم خلاقیت رو متوجه نشدی!

پس همه افراد خلاق به دنیا آمده اند، اما یک سری اتفاق ها افتاده که برخی قدرت خلاقیتشون کم هست برخی زیاده برخی داره فوران میکنه و بنا به دلایل مختلفی سطح خلاقیت افراد متفاوت است.ما میخواهیم بررسی کنیم چرا قدرت خلاقیت افراد کم شده و ریشه ای بررسی می کنیم چه اتفاقات مهمی رخ داده که ما خلاقیتمون کاهش پیدا کرده است.

حالا چرا فکر می کنیم خلاق نیستیم؟

یک. پدر،مادر و خانواده از ما خلاقیتو گرفتن!

بجای اینکه بهمون ماهیگیری یاد بدند،برامون ماهی گرفتن،نه قلاب ماهیگیری دستمون دادند نه بهمون گفتند چطور قلاب رو تو آب بندازیم،حتی ما رو سر رودخانه یا دریا نبردند که ببینیم چطور میشه ماهی گرفت،ما گفتیم م! اونا گفتند ماهی میخوای؟ رفتند از دریا ماهی آماده گرفتند و حتی سرخش کردند و گفتند بیا این ماهی رو بخور!حتی نگفتند اسم ماهی چیه!

احتمالا متوجه شدید که خانواده بجای اینکه بزارند خودمون به جواب یک مسئله برسیم قشنگ جواب رو گذاشتند تو دست ما و گفتند اینم جواب…

پس اولین فاتحه ما در خانواده خونده شد.

 

دو. مدرسه عَلنا خلاقیت ما  رو کُشت!

اگر اسم سیستم آموزشی بیاد به چه فکر می کنید؟یک سیستم ناکارآمد که شیره خلاقیت بچه ها ما که خودمون هم از همون نسل هستیم رو کِشید!

سر فصل های قدیمی،دروس بدرد نخور و غیر کاربردی،معلمان تک بعدی(با احترام به برخی معلمان دوست داشتنی و عزیز) و اگر  سیستم مدارس را  به یک خودرو تشبیه کنیم، یک خودرویی است که لاستیک هایش پنچر شده،روغنش خیلی وقت است عوض نشده،دنده های آن درست جا نمی ورد،موتورش زود داغ می کند،فنرهایش سفت شده، صدا می دهد،باک بنزینش نشتی می دهد و اگر بخوام به فارسی سخت بگم قشنگ زهوار در رفته هست! ولی یه چیزش خیلی خوب و دقیق است،ترمزآن است ،اتفاقا ای بی اس(ABS) دو زمانه هم هست،ترمزی که می کشد تو را از هدفت دور می کند،صدای ترمزش گوش خراش است و ممکن است پرده دیافراگم گوشت را پاره کند،آری این خودرو در لجن زار و قرنظینه است و شما هیچوقت نمی توانید با آن به مقصد برسید و پیشرفت کنید.

 

شما در نظر بگیر سیستمی که نمیدونم  برای کسب درآمد هست یا کور کردن مهارت خلاقیت،کتاب گام به گام طراحی و چاپ میشه که بهت یاد بده چطور می توانی خلاقیت را در نطفه کور کنی حتی اگر پاسخ یک سوال ریاضی یا فیزیک را نمی دانی!

یه  هسته هلوی بزرگ  تو گلوم گیر کرده و میخوام اینو بگم تا خفه نشدم!  جای خالی مهارت های زندگی کجای این سیستمه،مدیریت خشم کجا یاد میدن،کجا آموزش میدن که چطور خلاق باشیم؟ کجا یادت میدن وقتی فرزندت داره گریه میکنی تو باید چیکار کنی؟اون موقع انتگرال میاد کمکت؟مدار الکترونیکی میاد کمک؟

سه.جامعه اعتماد ما رو گرفت!

کوچیک که بودیم خانواده یقه خلاقیت ما رو گرفت، بزرگ تر که شدیم تو مدرسه یه تو گوشی آبدار خورد تو صورتمون و توی جامعه هر هر بهمون خندیدند و  مسخرمون کردن و اعتماد به نفس رو از ما گرفتند. 

ما رو به باد سخره گرفتن،چون که آخرین کتابی که خوندیم ریاضیات دبیرستان بوده و اصلا اطلاع نداریم کتاب اثر مرکب چیه،دارن هاردی کیه!

اومدیم،اومدیم،اومدیم و  بزرگ تر شدیم و توی محل کار نتونستیم کار گروهی داشته باشیم و با همکارامون تعامل داشته باشیم  و پروژه شکست خورد! و بعدها فهمیدیم توکدوم سر فصل مدرسه بهمون کار گروهی رو آموزش دادند؟

اومدیم تو یه مهمونی و از بس کم حرف زدیم بهمون انگ خجول زدن، و غافل بودن که من یک درون گرا هستم و از کجا میدونستنم باید چطور خجولی خود را رفع کنم و اصلا چرا متوجه نشدند درون گرایی هم یک نوع شخصیت است و کاملا قابل احترام!

از شما ممنون میشم که نظرتون رو در مورد این مقاله بنویسید و بگید چه عوامل دیگه ای می شناسید که باعث میشن خلاقیت ما نابود بشه؟

این مقاله ورژن شماره یک است و به مرور زمان ورژن های جدید تر نگارش می شود.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید