چگونه یک کافی شاپ موفق داشته باشیم؟ایده های خلاقانه در کافه

تخصص اصلی من خلاقیت در کسب و کارهاست،هر کسب و کاری داشته باشید می توانم صدها ایده ناب به شما ارائه بدهم. در این مقاله می خواهم به افرادی که کافه چی هستند یا دنبال راه اندازی  کافی شاپ هستند ایده های ناب برای کسب و کارشان ارائه بدهم تا به نحو احسنت از آن بهره ببرند.

مهم ترین نکته ای که هر کافه چی یا هر کسب و کار دیگری باید بداند این است که برندت یا کسب و کارت چه حسی به مخاطب می دهد که در این مقاله مفصل در مورد آن صحبت کرده ام.

 

در ابتدا می‌خواهیم بدانیم چه عواملی باعث رفتن افراد به کافه می شود تا انگیزه افراد را بدانیم و بهتر متوجه شویم.

شاید به طور کلی بتوان گفت افراد یا به دنبال فضا هستند یا به دنبال غذا.

نعمت‌اله فاضلی جامعه‌شناس و انسان شناسی است می گوید: افراد برای دست پیدا‌کردن به یک تجربه متفاوت،‌ به کافی‌شاپ می‌روند تا به تجربه‌ای اجتماعی که حاصل گرد‌هم آمدن است دست یابند.

 

مسلماً مردم برای نوشیدن یک فنجان قهوه به کافی شاپ نمی روند. اگر چنین بود، می توانستند قهوه را در منزل خود با قیمت ارزان تر، در کمال آرامش، در حال گوش دادن به موسیقی دلخواه و در حال استراحت بر روی مبلمان راحتی یا در باغچه حیاط شان، کنار گُل ها و زیر سایه درختان زیبا بنوشند. اما افراد کافه رو، ترجیح می دهند به کافی شاپ بروند؛ جایی که نوشیدن قهوه تنها بهانه ای است برای دست یافتن به تجربه هایی دیگر. آنها می دانند در قهوه خانه و کافی شاپ چیزی فراتر از قهوه، خوردنی و نوشیدنی وجود دارد: چیزی از جنس معنا، احساس، تجربه و فرهنگ. 

پس تا اینجا متوجه شدیم افراد بیشتر دنبال تجربه ای جدید هستند.این تجربه می تواند صرف یک غذا،محیط جدید یا هر چیز دیگری باشد و در ادامه می خواهیم المان هایی که باعث می شود تجربه خوبی برای مشتری رقم بخورد را بررسی کنیم.


1-عامل اول دکوراسیون و طراحی

مسلما یکی از عوامل تاثیر گذار در حس و تجربه ای که به مشتری منتقل می شود طراحی داخلی و چیدمان عناصر هست. حتی نوع درب کافه روی حس برند شما تاثیر می گذارد. پس المان های بصری یکی از مهم ترین و شاید تأثیرگذار ترین بخش یک کافی شاپ برای جذب مشتری است.

در واقع خیلی ها فکر می کنند برند یک اسم است یا یک لوگو اما در واقع برند ذهنیت مشتری از شماست.

این که چه حسی به او منتقل می شود قافله برند شما را راهی ذهن مشتری می کند!

چه المان ها و عناصری روی دکوراسیون و طراحی تاثیر دارد؟ چهار عامل زیر از نظر ما مهم تر است.

1. تم کافه

طراحی کافه ی ما سنتی باشد؟یا مدرن؟کلاسیک باشد یا نوستالژیک؟

اغلب کافه داران در نوع طراحی کافه خود دچار سردرگمی هستند، آن‌ها نمی‌دانند کدام نوع از طراحی را برای کافه‌ی خود انتخاب کنند. سنتی؟! مدرن؟!  و…

در واقع نوع طراحی شما بستگی به مشتریان هدف شما دارد. برای مثال کافه راک خلاقیت فوق‌العاده‌ای را به خرج داده و با طراحی فضای موسیقی راک‌طور تمامی جوانان عاشق موسیقی را هدف قرار داده است.

از سایت زیر می توانید 

20 طراحی متفاوت و شیک دکوراسیون کافی شاپ را ببینید

حتما از یک دیزاینر برای طراحی المان ها و دکوراسیون استفاده کنید مگر اینکه خیلی آدم خلاقی باشید.

البته جدیدا یک نوع دیزاین مد شده است به نام  طراحی مینیمال؛ امروزه از طراحی وب گرفته تا پست‌های شبکه‌های اجتماعی؛ همه و همه در حال تلاش برای استفاده از این نوع طراحی هستند. طراحی مینیمال چه می‌خواهد؟ طراحی مینیمال طراحی است که در آن فقط عناصر اصلی حفظ و استفاده می شوند، در واقع استفاده از کمترین و ساده‌ترین عناصر برای ایجاد بیشترین تاثیر. هر عنصر طراحی کافه خود را با دقت و در نهایت احتیاط و حساسیت انتخاب کنید.


2. نورپردازی کافه

کمی خلاقیت و نورپردازی‌ زیبا می‌تواند ظاهر کافه‌ی شما را تغییر دهد. از چراغ‌های منحصر به فرد و خصوصا طرح‌های خاص برای استفاده از آن‌ها بهره بگیرید. تاریکی یا روشنایی محیط کافه روی تجربه مشتری تاثیر می گذارد.معمولا فضای کافه نور ملایم و لایت را می طلبد چرا که افراد بیشتر دنبال سکوت هستند و به نظرم نوع نور نیز تاثیر دارد. البته نور طبیعی خورشید را فراموش نکنید احساس می کنم بهترین منبع نور و باحال ترین نوع نور  هست.

 


3. چیدمان عناصر

 حتما در چیدمان عناصر از فنگ شویی بهره ببرید.همانطور که می دانید فنگ شویی یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا  استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به‌طور کلی انرژی مثبت داشته باشد. 

یک مثال بخواهم برایتان بزنم این است که هیچوقت سعی نکنید صندلی ها را روبروی دیوار بگذارید چون واقعا حس خوبی به آدم نمی دهد.(البته نمی دانم در فنگ شویی درست هست یا نه!)

به عنوان مثال برای تزیین فضای داخلی از قهوه جوش ها و بسیاری از وسایل سنتی جذاب  می توان بهره گرفت. تعدادی قهوه جوش دست دوم و کهنه تهیه کنید، آن ها را رنگ بزنید و ازسقف کافه آویزان کنید و یا در مناطق مختلف کافه قرار دهید. به همین سادگی مشتریان شما می‌توانند فضایی جذاب را تجربه کنند.

 

البته در طراحی داخلی کافه معمولا از یک المان شاخص استفاده می‌کنند تا مشتریان همیشه آن کافه را با آن به المان یاد بیاورند.

عنصری مانند یک لوستر جذاب و گیرا یا یک گلدان قدیمی گرانبها یا حتی یک تابلو بسیار نفیس. هر چیزی که با فضای داخلی کافه شما هماهنگی بیشتری دشته باشد.

 

به عنوان مثال، کافه پام‌فیلیای تبریز با آن‌که بسیار کوچک است، اما بسیار جذاب و به یاد ماندنی است، همه از فضای پر از فیل این کافه صحبت می‌کنند. این المان نه تنها جذابیت پام‌فیلیا را ده برابر کرده است بلکه باعث داستان‌پردازی‌های بسیاری در مورد آن شده و شهرت آن را افزایش داده است.

شاید باورتان نشود ولی حتی نوع صندلی و مبلمان در حس مشتری تاثیر دارد.چیدمان و میزو صندلی  باید راحت باشد و مشتری کمتر اصرار به رفتن داشته باشد. از ماندن در آنجا کمالِ لذت را ببرد.


4. رنگ بندی کافه

بدون شک هیچکس از قدرت رنگ ها غافل نیست و در دیزاین یک کافه نیز باید به رنگ دقت کنید.

همانطور که در مقاله چگونه یک کارت ویزیت خلاقانه طراحی کنیم در مورد روانشناسی رنگ صبحت کردیم اینجا نیز کمی در مورد رنگ صحبت می کنیم

روانشناسی رنگ ها را بخوانید

حتما  کتاب ها یا مراجع مختلفی که در مورد روانشناسی رنگ ها وجود دارد را مطالعه کنید چرا که دانستن روانشناسی رنگ علاوه بر زندگی در کسب و کار شما نیز کاربرد زیادی دارد.

مثلا:

رنگ آبی

یادآور اعتماد، انعطاف پذیری و محافظه کاری است. این رنگ اشاره به آرامش و سکون دارد و نشانه سلامت فیزیکی و روانی است. آبی ارتباطات را افزایش می دهد و برای یک مشاور حرفه ای، یک روانشناس، یک حسابدار یا یک مشاور مالی، انتخاب بسیار خوبی است.

رنگ قرمز

این رنگ نشان دهنده یک تجارت پویا و مشتاق است.

این رنگ جلب توجه فراوان دارد و حواس فیزیکی را به شدت تحریک می کند. بنابراین، برای مشاغلی مانند فست فود و یا هر شغلی که فعالیت و سرعت در آن وجود دارد، مناسب است. البته به نظرم برای کافه که فضای آرامی دارد رنگ قرمز مناسب نیست.

البته از جنبه منفی، این رنگ تداعی کننده خشم، عصبانیت و انتقام است

رنگ صورتی

نشانه آرامش بخشی و امنیت است و اغلب مناسب مشاغلی می باشد که با خانم ها سر و کار دارد. مشاغلی مانند لوازم آرایشی، مد، سالن زیبایی و به طور کل مشاغل رمانتیک.

یا توجه به لطافت و شیرینی این رنگ، برای مشاغلی مانند شکلات فروشی یا هر مکانی که چیزهای شیرین در آن به فروش می رسد، می تواند مناسب باشد.

رنگ خاکستری

در پاسخ به این سوال که رنگ خاکستری نشانه چیست، می توان گفت رنگ خاکستری تداعی کننده بی طرفی، محافظه کاری و کم حرفی است.

خاکستری یک رنگ کاملا مطمئن برای بسیاری از برنامه های تجاری است. این رنگ قابلیت ترکیب با تمام رنگ ها را دارد و می تواند پیام های مختلف جهت اهداف گوناگون ایجاد کند.

خاکستری رنگ بسیار خوبی برای پس زمینه است زیرا خیلی جلب توجه نمی کند و به همین دلیل باقی رنگ ها به راحتی روی آن چاپ می شود و پیامشان را منتقل می کنند. انتخاب یک رنگ درست برای چاپ روی زمینه خاکستری می تواند انرژی، زنده دلی، شور و هیجان را روی کارت شما ایجاد کند.

ترکیب خاکستری با کمی سیاه و سفید، می تواند انتخاب خوبی برای مشاغل قانونی و مالی باشد. چرا که به خوبی قدرت و کنترل را به نمایش در می آورد.


سعی کنید رنگ مناسبی برای دیزاین استفاده کنید اگر زمینه شما رنگ قرمز هست،از رنگ هایی که با رنگ قرمز هارمونی دارد استفاده کنید.مثلا مکمل قرمز سبز هست.

توجه شما را به چرخه رنگ  جلب می کنم که می توانید بهترین رنگ ها را با همدیگر ترکیب کنید و یک ابزار فوق العاده برای کارتان هست.

 

عکس برگرفته از متمم


2- عامل دوم کیفیت

آیا می دانید بعد از نفت، قهوه، بیشترین کالایی است که در جهان معامله می شود؟

یکی از مهم ترین عواملی که در میزان ارزش کافه شما تأثیرگذار است قهوه ایست که به دست مشتری می دهید.عوامل بسیار مهمی در کیفیت قهوه های شما اثرگذارند .از دانه های قهوه ای که تهیه می کنید تا دستگاه های قهوه ساز و باریستای حرفه ای همه و همه از جمله این عوامل هستند . سرمایه گذاری بر روی دستگاه های با کیفیت و لازم موضوع بسیار مهمی است که برای داشتن یک کافی شاپ خوب باید حتماً به آن توجه کنید.

چه یک قهوه درست می کنید چه یک شیک شکلاتی چه یک آبمیوه حتما به کیفیت آن دقت کنید چرا که درست است شاید یک نفر بیشتر به خاطر فضا به کافه آمده نه غذا اما اگر کیفیت مواد اولیه شما خوب نباشد احتمالا مشتری از دستتان پریده است.

بارها شده کافه هایی رفتم و از بس مواد اولیه نامرغوب و نوشیدنی بی کیفیت بوده است که آن ها را در بلک لیست قرار داده ام. پس یادتان باشد مشتری بار اول دوم شاید عاشق جشم و ابروی شما باشد به کافه شما سر بزند اما مطئمن باش دفعه بعدی به کافه رقیبت سر می زند! البته در ادامه فرآیندی را به شما می گویم که طی یک ماه بتوانید بهترین کیفیت را به مشتریان حود ارائه بدهید.

متاسفانه در ایران خیلی ها تا می بینید یک غذایی یا نوشیدنی حسابی گل کرده و می فروشد یک باره از سر و ته آن می زنند و خودشان را خراب می کنند.


3- عامل سوم خدمات دهی به مشتری

انسانها فطرتا خواهان احترام و تجلیل هستند. این حس ذاتی است، بنابراین سعی کنید همیشه این حس را به مشتریان منتقل کنید.همچنین آسان­ترین شیوه ایجاد حس رضایت در مشتری لبخند است. لبخند حس خوشایند رضایت مندی و غرور را به مشتری می‌دهد و باعث جذب مشتری ثابت برای شما می‌شود.(البته مثه دوست من نباشید که با یک لبخند کافه چی عاشق هم شدند و الان دو تا بچه هم دارند!) پس کاری کنید حس عزت و  احترام به مشتری منتقل شود.

 نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که ۸۹ درصد مشتریان پس از تجربه‌ی خدمات مشتری ضعیف از سوی یک شرکت، دیگر از محصولات و خدمات آنها استفاده نمی‌کنند. این مطالعه هم‌چنان نشان می‌دهدکه ۸۶ درصد مشتریان حاضرند. برای خدمت‌رسانی بهتر از سوی یک کسب و کار، ۲۵ درصدبیشتر پول پرداخت کنند. این آمار بسیار مهم‌اند و نباید به سادگی از کنار آنها گذشت. این نتایج می‌تواند بر این گفته که کیفیت خدمات مشتری حتی بسیار مهم‌تر از کیفیت قهوه یا غذای شما ، صحه گذارد.

آیا خدمت‌ رسانی به مشتری فقط به کارکنان شما محدود می‌شود؟ طبیعتا نه. خدمات مشتری از لحظه‌ای که مشتری پا در کافه می‌گذارد شروع می‌شود و تا لحظه‌ای که از آن خارج می‌شوند ادامه دارد. شما زمانی مشتریان شادتری خواهید داشت که کارکنان‌تان بسیار دوستانه رفتار کنند و مشتاق به تلاش بیشتر باشند. کارکنان زمانی رفتار دوستانه خواهند داشت که خودشان نیز شاد و راضی باشند. از این رو سعی کنید به خواسته‌ها و نیاز آنان توجه داشته باشید . کارکنانی که شاد باشند و به خوبی آموزش دیده باشند، منجر یه مشتریان شاد و راضی می‌شوند.

علاوه بر این، به کارکنان خود شگردهای خدمات مشتری را نیز آموزش دهید. بعضی از این روش‌ها را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • به کارکنان خود بگویید که با مشتری با احترام صحبت کنند و از القاب مودبانه مانند آقا و خانم استفاده کنند.
  • کارکنان همیشه باید لبخند به لب داشته باشند.
  • از کارکنان بخواهید تا صحبت‌های خصوصی بین یکدیگر را در حضور مشتریان انجام ندهند.
  • به آنها در بهبود مهارت مکالمه و شنیدن کمک کنید.یک کارمند ماهر باید یک شنونده خوب باشد.
  • به کارکنان خود آموزش دهید تا صبور باشند. مشتری نباید به خاطر کم‌طاقتی کارمند در جمع‌کردن میز، عجله کند. هم‌چنین اگر مشتری از سرویس خود ناراضی باشد و از آن شکایت کند، کارکنان باید صبور بوده و محترمانه با او برخورد کنند.

خوب تا اینجا در مورد عواملی صحبت کردیم که حس و تجربه مخاطب نسبت به کافه شما را در ذهنش می کارد در ادامه می خواهیم کمی خلاقیت به خرج بدهیم تا هم برند ما ماندگار تر شود و هم فروش ما افزایش یابد. با توجه به اینکه من در حال تدوین یک دوره هک رشد هستم با عواملی که در ادامه به شما می گویم می توانید رشد عجیبی را تجربه کنید.

1-  کافه رو تخصصی کن

پرسونای(روحیات و رفتارها) مخاطب خودت رو بشناس،ببین مخاطب هدفت کیا هستند. اینجوری راحت تر میتونی هم تبلیغات کنی هم به قشر هدفت دسترسی پیدا کنی. مثلا اگر گذرتان به خیابان سمیه خورده باشد در یک 100 متری حدود 4 تا کافه وجود دارد و اگر کافه عمومی باشد،خیلی شانس موفقیت ندارد پس بهتر است که همین الان تکلیف خودت و مخاطبت را مشخص کنی.

آقا دقیقا بگید منظورتان چیه؟آقا پاتوق راه بنداز.پاتوق بر و بچ موسیقی،پاتوق کتاب خوان ها و… 


2-  کافه ترکیبی بزن!

در جلد دوم کتاب قهرمان بزدل به طور مفصل یک تکنیک خلاقیت یعنی اصل ترکیب را بررسی کرده ام و در اینجا هم از همین اصل می توان در کافه استفاده کرد.

ایده ترکیبی با کافه بزنید. کافه+…. | چه چیزی را می توانید در قسمت دوم جای دهید.

مثلا : کافه+کتاب=کافه کتاب

کافه+موسیقی=کافه موسیقی

کافه+سینما=کافه سینما

مثلا کافه ایونت تکلیف خودش و بقیه را مشخص کرده است کافه تخصصی مخصوص برگزاری رویداد،اگر اهل رویداد رفتن باشی به کافه ایونت سر زدی. یا مثلا کافه دانتیسم که کارکنان کافه 10 نفر از جوانان دارای سندرم داون و اتیسم هستند.


3-  موسیقی یادت نره البته زنده!

البته پیش فرض خیلی از کافه ها موسیقی است. یکی از فاکتورهای مهمِ جذابیتِ کافه پخشِ موسیقی در کافه است. موسیقیِ کافه باید لایت و دلنشین و آرام باشد تا ذهن از شنیدنِ آن خسته نشود. در واقع موسیقی یک کافه بیانگرِ هویت کافه است.کافه‌هایی که از موسیقی زنده برای مشتریانِ خود استفاده می کنند یک- هیچ جلوتر از بقیه هستند.

اگر سعی کنید از گروه های موسیقی  مشهور استفاده کنید که زنده بخوانند به شدت برند کافه شما را ماندگارتر می کند. مثلا کافه تبلیغات تقریبا هفته ای یکی دو بار موسیقی زنده با جمعی از گروه های معروف در کافه اجرا می کند.


4-  روی موج رویدادهای داغ حرکت کن!

اگر رویداد داغی در پیش هست حتما به کافه اتصالش بدهید!مثلا جام جهانی که بود، برخی کافه ها بازی های جام جهانی را برای علاقه مندان به تماشا گذاشتند. الان که جام ملت های آسیا هست حتما برنامه های جنبی برای تماشای بازی ها بذارید. شب یلدا،کریسمس و مناسبت های مختلف را در تقویم و اخبار رصد کنید و حتما ویژه برنامه بگذارید. 


5-  یه آس واسه رو کردن داشته باش!

اگر مربی فوتبال باشی آس شما میتونه یه بازیکن ذخیره هست که حکم تعویض طلایی داره و میاد تو زمین کار رو تموم میکنه،اما تو کسب و کارت و کافه ای که تو داری این آس چی میتونه باشه؟

در مقاله هورمون ها را ترشح کن بفروش این ها را مطرح کردم:

  • یک کبابی هست به نام بیدگل که انوع کنجه و جوجه و کوییده دارد. اما من و خیلی های دیگه فقط بخاطر سیب زمینی تنوری به آنجا می رویم.(کیفیت کباب خیلی خوب نیست!)
  • یک خانه سوخاری هست که فیله استریپس و kfc دارد اما من عاشق سیب زمینی تنوری آن شدم و فقط بخاطر سیب زمینی تنوری از آنجا سفارش می دهم.
  • یک مواد غذایی هست که من نه به خاطر اجناس بلکه بخاطر لبخندها و مهربون بودنش پیشش می رم(البته خانم نیست ها!)

مثلا من کافه موکا زیاد میرم و فقط هم بخاطر شیک مخصوص واقعا فوق العاده ای که داره به اونجا سر میزنم. ببینید یه سری چیزها تو منو شما با تمام کافه های دیگه مشترک هست و یه سری نوشیدنی ها باید نقطه قوت شما و آس کافه شما باشه و بهترین کیفیت رو برای مشتری داشته باشه تا بتونه بازاریابی دهان به دهان توسط اون انجام بشه.


6-  مشتری هات رو غافلگیر کن!

در اصل مشتری مداری می گویند برای اینکه برند شما در ذهن مشتری ماندگار شود،بیشتر از آن چیزی که مشتری مد نظرش است را به او بدهید. مثلا اگر سفارش 3 تا قهوه داشتند یک دسر خوشمزه براشون بیار که حسابی چیز کیف بشند و اونا بشن بازاریاب شما و از کافه شما تعریف کنند.

یا می توانید وقتی می خواست حسابش را پرداخت کند اگر صورتحسابش مثلا شده 57 تومان براش 55 یا 50 تومان بکشید اینجوری مشتری غافل گیر میشه و تو دام مشتری مداری شما گیر میاد.

 

 

 

و حالا یک سورپرایز: پس از در خواست های زیاد عزیزان  مبنی بر خلاقیت در کافی شاپ ؛پکیج  آموزشی “کافه خلاقانه” با 100 ایده جذاب و بکر فقط برای 29 کافه در ایران طراحی و در دست انتشار است،که اولویت با افراد و کافه هایی است که زودتر ثبت نام کنند،همین الان از لینک زیر مشخصات خودت رو ثبت کن تا جزو 29 کافه برتر ایران شوی و حساب بانکیت سر ریز کنه و بترکونی!


حالانوبت شماست لطفا یک دقیقه وقت بذار و نظرت رو زیر این مقاله بنویس.تجربیاتت از کافه رفتن یا کافه رویایی که دوست داری.. یک دو سه شروع کن بنویس

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

42 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید