آچار فرانسه،دشمن خلاقیت

چند وقتی است که در جلسات مشاوره سوالات بسیار  زیادی در رابطه با کسب و کارها از من می پرسند، سوالاتی از این قبیل  که می خواهند خلاقیت را وارد کسب و کارشان کنند و با نوآوری بتوانند در کسب و کارشان رشد کنند.در این مقاله می خواهیم راجع به موضوع مهمی در زمینه خلاقیت صحبت می کنیم.

همه کاره،هیچ کاره؟

وقتی از تخصص آن ها می پرسم،تقریبا همه کاره هیچ کاره هستند!!!

 بله!درست خواندید!در یکی از جلسات مشاوره از فرد مقابل پرسیدم تخصص شما چیست؟و  پاسخ فرد این بود: من  ۵ سال است در زمینه کشاورزی فعالیت می کنم،مهندس معدن هستم،مدیر بازاریابی شرکت xهستم،مدرس موفقیت هستم و…

ایشان تا فردا صبح  هم بهشان وقت میدادم همینطور متن و رزومه خودشان را برای من طومار وار می نوشت!

خوب الان شما متوجه شدید این آقا تخصصش چیست؟کشاورزه،مهندس معدنه یا مدیر بازاریابی یا مدرس موفقیت؟!

تخصص های مختلف و فوران آتش خلاقیت

یکی از تعاریف خلاقیت این است، ارتباط ۲ یا چند چیزی که در ظاهر به هم هیچ ربطی ندارد!

مثلا ممکن است این دوست عزیزمان که  با من جلسه مشاوره داشتند،با توجه به تخصص های مختلف،یک باره جرقه ای در ذهنش ایجاد شود و این جرقه  به خلاقیت منجر می شود در واقع این جرقه ارتباط بین یک مقوله در کشاورزی با معدن است!

پس در  دو صنعت معدن و کشاورزی یک ایده جدید خلاقانه تولید شد.اکثر اختراعات نیز به همین شکل به وجود می آمدند،مثلا جراحی از راه دور! تلفیق عمل جراحی با فناوری اطلاعات باعث شد جراحی هوشمند به وجود آید.یا علوم بین رشته ای نیز خروجی همین مدل خلاقیت است.

پس اگر شما در زمینه های مختلف مطالعه داشته باشید شانس ایده پردازی و خلاقیت بیشتری نسبت به بقیه دارید!

آقای بهزادی شما در بالا گفتید فرد مورد نظر هیچ کاره همه کاره است پس چرا الان می گویید می تواند ایده های زیادی بدهد و شانس بیشتری برای خلاقیت دارد؟

عدم تمرکز،دشمن خلاقیت

قبلا گفتم  که تمرکز نداشتن،  خلاقیت را در وجود شما می کشد! در واقع آچار فرانسه بودن نیز دشمن تمرکز شما و قاتل خلاقیت است.

فرض کنید شما در زمینه ”  آموزش سخنرانی و فن بیان “فعالیت می کنید و روزی ۴ ساعت زمان دارید،یک ساعت را به سخنرانی و فن بیان،یک ساعت را به پرورش قارچ،یک ساعت را به پرورش هویچ در آکواریوم و یک ساعت را به باغداری می پردازید.

با این اوصاف شاید بتوانید بین پرورش هویچ در آکواریوم  و باغداری ارتباطی پیدا کنید و یک خلاقیت به خرج بدهید،اما این خلاقیت ها مقطعی است و بعد از چند سال؛  شما نه در زمینه پروش هویچ فرد صاحب نظر و متخصصی هستید نه هم در زمینه باغداری!ولی اگر چند سال به طور تخصصی در زمینه پرورش هویچ فعالیت کنید شانس موفقیت  و متخصص شدن شما  هم بیشتر و هم دائمی تر  است تا اینکه روزی یک ساعت روی ۴ شغل مختلف زمان بگذارید.

از چند کار همزمان خودداری کنید

توصیه اکید من این است که دچار آفت آچار فرانسه ای نشوید!چند کار همزمان هم جالب است هم جذاب ولی جلوی پیشرفت شما را می گیرد و این شاید برگردد به عدم شناخت صحیح از توانایی خودتان که بعدا در مورد آن صحبت می کنیم.البته  اگر دوست دارید در چند زمینه متخصص شوید،اجازه بدهید در یک زمینه متخصص که شدید بعد وارد زمینه دیگر شوید تا وقتی فردا از شما می پرسند تخصص شما چیست؟مانند من پاسخ دهید: من به سازمان ها و افراد کمک می کنم تا خلاقیت را در وجود خودشان پرورش دهند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

3 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سلام ازونجایی که دو ساله برای اولین بار توی ایران در زمینه چندپتانسیلی ها تحقیق میکنم باید به عرضتون برسونم که اگر به طیف زنگوله ای مراجعه کنیم باید آگاه باشیم که هرچیزی درمورد آدمیزاد مشابه یک طیف هست. یک خط افقی که یک سرش صفر و یک سرش صد هست. افراد آچارفرانسه روی صد و افراد تخصص گرا و تک بعدی روی صفر هستند و چند پتانسیلی ها وسط این طیف و خط تعادل قرار دارن. هیچکسی نمیتونه تعیین کنه که چه چیزی برای هر آدمی خوبه چون انسان ها بشدت باهم متفاوت هستن و نمیشه براشون یک نسخه ی واحد پیچید.
      ضمنا تشخیص چندپتانسیلی بودن یک انسان هم آسون نیس چون خصلت ها و خصوصیت های آدم های چندپتانسیلی خاصه و هر کسی براحتی نمیتونه یک چندپتانسیلی باشه و چندین کار و پروژه رو مدیریت کنه مگر اینکه آموزش ببینه. امیدوارم گذرتون به سایت چندپتانسیلی های ایران و مامن و خونه ی خودتون بیوفته.
      با تشکر از همکار خوبم آقای بهزادی بابت این محتوای ارزشمندشون. بله آچارفرانسه بودن به انسان ها دید بیشتری میده و همینطور ازمون و خطا کردن باعث خلاقیت میشه ولی در ادامه اتفاقا تمرکز میتونه باعث بشه خلاقیت و ذوق هنری کور بشه چراکه وقتی انسان دچار تمرکز میشه دید تونلی پیدا میکنه و نمیتونه موارد دیگه ای رو بررسی کنه تا ایده پردازی بهتری داشته باشه. البته باز هم تاکید میکنم برای هر انسانی متفاوته پس خود را دریابید تا دُر یابید.

پاسخی بگذارید