پلان B فردوسی پور برای برنامه ۹۰ چیست؟

ماجرا به همین سادگی است که دو هفته است پر طرفدارترین برنامه صدا و سیما یعنی برنامه ۹۰  بنا به دلایلی اجرا نمی شود.

من تقریبا ۸ سالم بود که اولین برنامه ۹۰ توسط عادل فردوسی اجرا شد یعنی 23 مرداد ماه 1378 و الان حدود 19 سال از عمر برنامه 90 می گذرد یعنی من از 8 سالگی تا الان که 27 سال دارم با برنامه  90 بزرگ شدم. بابای من که یک پای ثابت 90 هست و الان با وجود اینکه در 90 درصد برنامه پیامک ارسال کرده هنوز برنده نشده است.(اگر من جای عادل بودم یک جایزه ویژه به پدرم می دادم)

نکته اول: حذف برنامه 90 خیلی سخت است،در یکی از مجلات معتبر خارجی نوشته بود، فردوسی پور جز 20 نفر تاثیر گذار و با نفوذ ایران هست. این که خیلی ها پشت فردوسی پور هستند جای شکی نیست اما فردوسی پور در این چند ساله ترکیب پشت پرده خودش را خیلی خراب کرد،خیلی از مهره ها به دلیل انتقادی که به آن ها می شد را از دست داد اما هنوز فردوسی پور،فردوسی پور است،درست است شاید وزیر و شاه نداشته باشد اما تا دلت بخواهد سرباز دارد. سربازانی از جنس مردم که به عدالت او ایمان دارند،و تصدیق می کنند اسم عادل برازنده او هست.

یکی از صفات مهم فردوسی پور این است که تمام سعی خودش را می کند حرفش را بدون توجه به کرسی و صندلی طرق مقابل خود بزند،بارها دیدید که حتی با نمایندگان مجلس گلاویز شده است. فردوسی پور در دل مردم جای دارد و بیخود نیست برای او در شبکه های اجتماعی کمپین میلیونی #عادل_تنها_نیست راه می اندازند. جالب این است که فروغی که در حال حاظر مدیر شبکه 3 است زمانی که اولین برنامه عادل فردوسی پور اجرا شد او فقط 11 سال داشت.

فردوسی پور هم خیلی جلوی خودش را گرفت که در بازی پرسپولیس السد در گزارشش تیکه نپرونه،اما همون ابتدا خیلی قشنگ و جذاب گفت سلام به مردم باوفا! این باوفایی برمی گردد به همون حمایت مردم از او! بی جهت نیست که کتاب هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلی با ترجمه عادل فردوسی پور در کمتر از یک سال به چاپ سی و پنجم برسد و در نمایشگاه کتاب و کتابفرشی تا اسم از جشن امضا با حضور فردوسی پور می آید صف تشکیل می شود!

نکته دوم. مدیران ارشد و کله گنده ها به همین راحتی اجازه نمی دهند برنامه 90 عادل پخش نشود چون شاید تنها پاشنه آشیل صدا و سیما برای روبه رو شدن با ماهواره هست و یک جواریی یک ابزاری برای تشویق مردم به دیدن برنامه های صداو سیما هست.پس این برنامه با این حجم و طرفدار و این همه درآمدی که از قبال تبلیغات قبل و بعدش عاید می شود را  نمی توانند به راحتی کنار بگذارند!

نکته سوم: محال است یک اتفاق در ایران می افتاد و عادل به آن واکنش نشان نمی داد، او آیتم های اجتماعی هم داشت و به رویدادهایی مثه حادثه پلاسکو،زلزله کرمانشاه و… واکنش نشان می داد و از آن ها حمایت می کرد.این یکی از دلایلی است که عادل در مردم حتی در روستای های دور افتاده جای دارد.

نکته چهارم: خیلی ها می گویند که پروژه حذف عادل کلید خورده است و جایگزین او محمد حسین میثاقی یا محمدرضا احمدی است اما همین را بدانید که عادل عادل است و میثاقی میثاقی! نمی شود کسی را جایگزین کسی دیگر کرد. هرچند که معتقدم میثاقی یک سوپر استار است و به راحتی از پس هر نقشی بر می آید اما این را بدانید او در تیم عادل است، او مهندس تیم عادل فردوسی پور است و یک هافبک خلاق و باهوش است،پس تقریبا خیالتان راحت باشد میثاقی یکی از اورجینال ترین رفقای عادل است و نمکدون رو نمی شکنه!

نکته پنجم: امیدواریم که این بحث و جدل ها با  خیر و خوشی تمام شود و 90 طبق روال هر هفته دوشنبه ها میهمان خانه ها ایرانی ها شود.

در این مقاله گفتیم که شما باید برای خودتان یک تریبون بسازید، عادل فردوسی پور هر جا که برود تریبون دارد،مخاطب دارد و رسانه خودش را ساخته است.

ما در مبحث خلاقیت یک تکنیکی داریم به نام چه می شد اگر… که در کتاب قهرمان بزدل جلد دوم مفصل در مورد آن صحبت کرده ام، قطعا فردوسی پور هم این تکنیک را بلد است و قبلا پلان بی و سی و دی (B,C,D ) خود را برچیده است.

این تکنیک این گونه است:

فردوسی پور مطمئنم قبلا  از خودش پرسیده است  چه می شد اگر برنامه 90 از طریق شبکه 3  پخش نمی شد؟

و امروز این چه میشد اتفاق افتاده است،که البته امیدواریم همه چیز به خیر و خوشی تمام شود اما به هر حال عادل که هوش هیجانی بالایی دارد استراتژیست خوب هم هست و برای این وضعیت هم پلان هایی دارد.

یکی از پلان هایی که عادل می تواند اجرا کند ، رفتن به شبکه های دیگر مثله شبکه ورزش است که برنامه فوتبال 120 او با مجری گری میثاقی یکی از برنامه های خوب آن است،یک شبکه تخصصی با مدیران ورزشی تر!

احتمالا این پلان می توانند با ممنوع شدن فعالیت فردوسی پور در صدا و سیمت شکست بخورد اما پلان بعدی فردوسی پور چیست؟

او فضای مجازی را دارد،همین الان وب سایت 90 ،کانال نود یکی از پر مخاطب ترین رسانه هاست و فردوسی پور می تواند در برنامه هایی مانند آنتن پخش زنده برود. همان طور که رضا رشید پور وقتی ممنوع الکار شد در “برنامه دید در شب” که از طریق آپارات پخش شد توانست با اجرای فوق العاده اش  حسابی جنجال به پا کند و مخاطبین زیادی را به سمت خودش بکشد و تلویزیون مجبور شد او را برگرداند! تازه عادل خیلی مخاطب جهانی دارد و اخرین بار یادم می آید از حدود 28 کشور برنامه او را دنبال می کند.

حتی عادل می تواند از طریق همین اپلیکشنی که  تقریبا روی گوشی اکثر مردم نصب هست به صورت زنده این برنامه را پخش کند!

نکته ای که حائز اهمیت است ، در فضای مجازی خط قرمزها آن چنان وجود ندارد و راحت تر می تواند آیتم هایش را پخش کند.

پس عادل خیالش راحت است که اگر دیگر نتواند در  صدا و سیما برنامه سازی کند، به لطف تریبونی که دارد در هر جای دیگری برنامه بسازد می تواند حسابی بترکاند!

پ.ن: یکی از پلان هایی که عادل می تواند گوشه چشمی به آن داشته باشد،رفتن به شبکه های ماهواره ای است که بعید میدانم با حس وطن پرستی عادل این اتفاق بیفتد مگر اینکه سوغاتی کرمانی”قوتو” تاثیر زیادی روی او بزارد و هوایی شود و پرواز کند آن ور مرزها و بگوید فوتبال علیه دشمن است

به نظر شما عادل چه راه کارهایی دیگری می تواند داشته باشد؟

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخی بگذارید