چطور با این 5 نکته مثه شرکت اپل کاری کنیم که با رونمایی از هر محصولی صف طولانی تشکیل شود؟

چه بخواهید چه نخواهید،اپل با رونمایی از هر محصولش صف های طولانی ایجاد می کند،صف هایی که برای ما ایرانی ها طبیعی است و هر روزه آن را تجربه می کنیم. من خودم آدم اپل بازی نیستم و تا به حال از هیچ یک از محصولات اپل استفاده نکردم ولی اطرافیانم زیاد اپل باز هستند و نکته ای که خیلی برایم جالب است،وفاداری آن ها به برند اپل است.این سوال برای من پیش آمد که مگر اپل چه کاری کرده است که اینگونه مشتریان وفاداری دارد؟

در این مقاله  به 5 نکته جذاب راجع به وفاداری به شرکت اپل می پردازیم. 

#نکته اول: اثر هاله ای جزو خطاهای شناختی در روانشناسی است که بر اساس آن ، شما یکی از ویژگی های من؛  من به عنوان یک فرد یا من به عنوان یک سازمان و شرکت یا من به عنوان یک سایت و مجموعه کسب و کاری ( را می بینید و بر اساس همین ویژگی در مورد بقیه ویژگی های من پیش داوری و قضاوت می کنید .این حالت را در زندگی روزمره به وفور می بینیم . مثال زمانی که ما یک فرد بسیار زیبا را می بینیم به احتمال زیاد فکر میکنیم این آدم خوش اخلاقی هم هست ، با هوش هم هست ، مهربان هم هست ، در کار و جنبه های
دیگر زندگی هم موفق است و …و اینجا زیبایی روی ویژگی های دیگر آن فرد تاثیر هاله ای داشته است .

پس با این تعریف و مثال ،می توانیم بگوییم که

اگر مردم نسبت به ما و یا به عبارت بهتر کسب و کار ما در یک مورد خاص به یک تصور خوب و اطمینان برسند می توان پیش بینی کرد که به صورت اتومات در سایر موارد هم همین حس را به ما دارند.

اپل Apple در کل دنیا به برندی مشهور است که کیفیت و منحصر به فرد بودن را در حوزه تکنولوژی در زمینه موبایل و کامپیوتر به بازار عرضه کرده است . مطابق با اثر هاله ای با این نوع ذهنیتی که در بین مردم در خصوص کیفیت محصولات این شرکت شکل گرفته زمانی که اپل یک محصول دیگر مانند ساعت را به بازار عرضه می کند کمتری کسی در پی این است که کیفیت آن را تست کند یا به کیفیت و خاص بودن آن شک داشته باشد . تقریبا همه حتی اگر به زبان هم نیاورند ، بر این باورند که همه محصولات اپل کیفیت بالایی دارند.

ممکن است اپل هم زمانی اشتباه کند و محصول بی کیفیتی تولید کند . اما این یک درک و باور عمومی از یک برند است که به اعتبار و فروش بیشتر آن کمک می کند .

ما چیکار کنیم؟شما هم اگر در زمینه کاری خودتان می خواهید موفق شوید ، باید این اثر هاله ای مثبت را در بین بازار مخاطبان و مشتریان خود ایجاد کنید .تا جایی که می توانید خصوصا در شروع کار تمام تلاش خود را بکنید که اعتبار و ارزش خود را در ذهن مخاطب با ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا ببرید.(با تشکر از رایتینا)

#نکته دوم:شاید تعجب کنید که اپل هیچ برنامه وفاداری ندارد.

اپل یکی از معدود نام‌های تجاری در جهان است که برنـامه وفــاداری مشتری ندارد. با این حال، آن‌ها موفق به حفظ یک پایگاه باورنکردنی از  مشتریان وفادار شدند که ساعت‌ها برای خرید آخرین محصولات شرکت با شور و شوق پشت درهای بسته فروشگاه می‌ایستند و حتی از نام تجاری  اپل در برابر کاربران غیر اپلی دفاع می‌کنند.
اما اپل واقعی یک برنامه وفاداری مشتری ندارد. اگر این سؤال از دیگران بپرسیم چیزی که به ما می‌گوید این است  که: اپل به یک برنامه وفاداری نیاز ندارد. و به نظر می‌رسد دلیل آن این است که پایگاه مشتریان اپل این شرکت را دوست دارد. شاید!!!.

برنامه‌های وفاداری مشتری ، تلاش‌های بازاریابی سازمان‌یافته‌ای است که پاداش را نتیجه، رفتار خرید می‌کند به‌طوری‌که سود بالقوه‌ای را برای سازمان به همراه می‌آورد.

ما می‌دانیم که اپل این مفهوم را درک می‌کند زیرا در وب‌سایت Apple Store خود می‌گوید:
“گاهی اوقات یک قدردانی تصادفی (پاداش به کارمندان یا تحت تأثیر قرارداد مشتریان )می‌تواند یک کسب‌وکار را به‌گونه‌ای به سمت جلو سوق دهد که هیچ‌چیز دیگری قادر به انجام آن نیست”

درحالی‌که ما درباره عدم داشتن برنامه وفاداری مشتری  در اپل صحبت می‌کنیم که رقبای شرکت اپل مانند DELL و HP  دارای برنامه‌های وفاداری جالبی هستند. برای مثال شرکت HP  یک برنامه وفاداری تخفیف برای تجهیزات چاپگر خود تحت عنوان  My Print Rewardsدارد که بسیار موفق بوده یا شرکت DELL  نیز برنامه وفاداری هوشمندانه به نام Advantage Rewards را ارائه نموده. البته، هر نام تجاری نمی‌تواند اپل باشد. یک برنامه وفاداری جذاب برای اهداف راهبُردی حفظ مشتری ضروری است، به‌خصوص اگر در بازار شلوغی مانند خرده‌فروشی رقابت کنید.البته اپل در فروشگاه آنلاین خود، نوعی برنامه وفاداری دارد. شما می‌توانید “تخفیف وفاداری” ۲ تا ۷ درصد را با توجه به محصولات خریداری‌شده برای خرید: ۵۰۰۰ دلار در سال را نمونه‌ای از این نوع برنامه بدانید. اما این فقط تخفیف حجمی است.

هنوز یک درس کلیدی برای یادگیری از اپل وجود دارد که می‌تواند انعطاف‌پذیری برنامه وفاداری مشتری اشاره کرد به‌طوری‌که مشتریان می‌توانند در یک سطح عاطفی با آن  ارتباط برقرار کنند. آن‌ها مشتریان را نه‌تنها طرفداران بلکه هوادار خودکرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که به‌جای تمرکز بر کالا و  امکانات باید به ایجاد ارزش تجاری کارکرد، سپس این ارزش به‌دست‌آمده را به‌طور تعاملی(نه‌فقط در برنامه وفاداری خود، بلکه در تمام تجربیات مشتریان) به مشتری انتقال داد. اپل یک داستان و شخصیت را در اطراف محصولات خود ایجاد کرده است که تماشاگران می‌خواهند بخشی از آن را بخرند. مشتریان به‌سادگی “ارزش برند” را دوست دارند به‌عبارت‌دیگر، ارتباط عاطفی بانام تجاری – عنصر ضروری در وفاداری مشتریان است.

گای کاوازاکی، بازاریاب اپل، بیان می کند که: «وفاداری مشتریان اپل، داوطلبانه و طولانی مدت است.» 

اپل طرفداران آنلاین و آفلاین بسیاری دارد، که همیشه آماده اند و تمایل دارند که از محصولات این شرکت تعریف کنند. برای آنها، وفاداری به صورت نهادی اتفاق می افتد.

#نکته سوم: مگه میشه مگه داریم؟%92 مشتریان آیفون وفادارند

پژوهشگران در تیم بررسی رضایت کاربران محصولات اپل دریافته اند که میزان وفاداری مشتریان آیفون ها با ارائه ی آیفون ۸ به درصد بسیار بالا و غیر قابل دسترس ۹۲% خواهد رسید.

 به نظر می رسد که مشتریان آیفون ها جز وفادارترین مشتریان لوازم الکترونیکی از ابتدا تا کنون بوده اند. طبق پرسشنامه ای که ماه قبل میان مشتریان و دارندگان آیفون ها توزیع شد، میزان وفاداری (علاقه به خرید همیشگی از اپل) برابر با ۹۲ درصد محاسبه گردید. از میان افرادی که به سوالات این پرسشنامه پاسخ داده بودند، ۹۲ درصد افراد به خرید آیفون ۸ علاقه نشان داده اند و ترجیحشان برای حرید گوشی جدید،  آیفون ۸  بوده است. این افراد عنوان کرده اند که دوازده ماه برای ارائه ی محصول جدید اپل منتظر مانده اند. اگر از ابتدا تا کنون نگاهی به میزان وفاداری مشتریان آیفون بیندازیم، میبینیم که این درصد همواره صعودی بوده است و از طی ۶ سال از ۸۶ درصد به ۹۲ درصد رسیده است. مورگان استنلی آخرین گزارش از میزان وفاداری مشتریان آیفون را ماه قبل اعلام کرده است. بیشترین میزان وفاداری مشتریان نسبت به محصولات ایفون در سال ۲۰۱۵ و زمان معرفی و ارائه ی iPhone 6S و برابر با ۹۳ درصد ثبت شده است. مورگان استنلی که تحلیلگر رضایت مشتریان از محصولات اپل است،  دلایل زیر را برای افزایش وفاداری مشتریان آیفون لیست کرده است:

به نظر ما، بلوغ در طراحی و پیاده سازی سیستم عامل iOS و به کار بردن تکنولوژی های جدید و پیشتاز در محصولات جدید آیفون باعث افزایش محبوبیت و جذابیت آیفون ها طی سالیان شده است. اپل را می توان بزرگترین رقیب سامسونگ در ایالات متحده دانست. سامسونگ پس از معرفی و پیش فروش Galaxy S8 توانست میزان محبوبیت خود در آمریکا را افزایش دهد.میزان وفاداری (نرخ نگه داری مشتریان) اپل برابر با ۹۲ درصد و این رقم برای سامسونگ ۷۷ درصد و برای ال جی و موتورولا و نوکیا به ترتیب برابر با ۵۹% و ۵۶% و ۴۲ درصد است.

 

#نکته چهارم : اپل هوشمندانه بازاریابی می کند!

“راس ریوز” (Ross Reeves) نویسنده کتاب “واقعیت در تبلیغات” ، می گوید : ” در حلقه های بازاریابی رعایت USP واجب است.” منظور او از این جمله، اهمیت ” گزارش فروش منحصربه فرد ” است. USP شکل اختصاری حروف واژگان : گزاره (Proposition) ، فروش (Selling ) ، و منحصربه فرد (Unique ) است. هر آگهی تبلیغاتی باید مفهومی معنادار داشته و شما را از سایر رقبا متمایز کند.

استراتژی اپل درافزایش میزان رضایت مشتریان می باشد که به اختصار به آن APPLE می گویند.

Approach: برخورد گرم و صمیمی با مشتریان

Probe: بررسی دقیق برای درک کامل نیازهای مشتریان

Listen: گوش فرادادن و حل هر مسئله و مشکلی

End: پایان فروش با وداع گرم و خلق یک مشتری وفادار

 

 

شرکت اپل برای معرفی محصولات خود از روش های منحصربه فردی استفاده می کند. برای مثال اپل برای تبلیغ گوشی iphone ، دلیل خرید محصول را برای مخاطبان خود توضیح داده و باور به خریدن گوشی هوشمند با قابلیت های متنوع را ایجاد می کند.
شرکت اپل همیشه در انتخاب شعار تبلیغاتی، اصل سادگیرا درنظر می گیرد. همانطور که قبلا ذکر شد، اپل کلمه کامپیوتر را به دلیل تضاد با لوگوی تعیین شده شرکت (سیب ) حذف کرد و این آغاز مسیر ساده کردن محصولات خود بود. اپل این هنر را دارد که محصولات خود را با بالاترین فناوری و کیفیت و خلاقیت و درعینِ راحتی استفاده برای مشتریان طراحی کند. درحقیقت اپلمخاطبانخود را خوب می شناسد و می داند که مخاطبان چه محصول با چه قابلیت هایی می خواهند و برای دانستن این نکته سال ها زمان صرف کرده است.

 

انواع شعار تبلیغاتی شرکت اپل برای  معرفی محصولات

در طول بیش از ۴۰سال که از فعالیت اپل می گذرد، این شرکت به ارزشمندترین شرکت دنیا، با ارزش بیش از یک تریلیون دلار، تبدیل شده است.
از دلایل مهمی که باعث شد این اتفاق برای کمپانی اپل بیفتد، تسلط و روش خاص شرکت اپل در تبلیغات محصولات خود بود.

 

۱- کامپیوتر Apple II طرز فکر شما در باره ی کامپیوتر را تغییر می دهد.

اولین شعار تبلیغاتی شرکت اپل برای کامپیوترApple II بود. اپل با شعار تبلیغاتی ” کامپیوتر Apple II طرز فکر شما در باره ی کامپیوتر را تغییر می دهد ” کار خود را آغاز کرد. در آن زمان داشتن کامپیوتر شخصی در منزل، یک ایده جدید و خلاقی بود که بیشتر مردم هیچ وقت به آن فکر نکرده بودند. به همین دلیل شرکت اپل بیشترین فروش را در بین تمامی کامپیوترها داشت.

نکته. وقتی می خواهید قابلیت و کاربرد محصول جدید خود را به مردم توضیح دهید، همیشه آن را ساده و قابل لمس شرح دهید.

 

 

۲- قدرت بهترین بودن “The Power To Be Your Best”

اپل با طرح این شعار تبلیغاتی، حس قدرتی را که محصولات اپل در مخاطبان دارد را به وجود آورد. این شعار تبلیغاتی بیشتر برای کامپیوتر مکینتاش استفاده شد.

نکته. دراصل شرکت اپل با طرح این شعار، تلقین حس قدرت را در کاربران خود به اوج رساند.

شعار تبلیغاتی

 

 

۳- نمایش آینده

این شعار تبلیغاتی برای ایجاد یک بازار جدید برای کامپیوترهای قابل حمل بود. درواقع این تبلیغ شروع یک ایده ای در ذهن کارکنان بود که در فکر تولید یک کامپیوتر قابل حمل باشند.

نکته. هدف شرکت اپل در طرح این شعار، ایجاد یک بازار جدید برای محصول خود بود. درحقیقت اپل از چندسال قبل تبلیغ کامپیوتر قابل حمل را انجام داد تا ذهن مردم را به سوی خود جلب کرده و عموم مردم را با خود همراه کند.

 

 

۴- قبل از، بعداز

شرکت اپل برای معرفی دوربین عکاسی Apple Quich Take از این شعار تبلیغاتی استفاده کرد. درواقع شرکت اپل با این تبلیغ خود، زندگی قبل و بعد مردم را در استفاده از دوربین عکاسی Apple نشان داد.

جذب مشتری

۵- ماموریت غیرممکن

شرکت اپل در سال۱۹۹۶ یکی از اسپانسرهای فیلم ماموریت غیرممکن بود. اپل ابتدا در سکانس هاس مختلف فیلم از محصولات اپل استفاده کرد و سپس با جمع آوری قسمت های مختلف فیلم که محصولات اپل در آن نمایش داده شده بود تبلیغات کرد که این امر دلیل اصلی افزایش اعتماد مردم به اپل شد. بعدها شرکت های دیگر نیز از این عمل برای تبلیغ محصولات خود استفاده کردند.

نکته. استفاده از محصولات در فیلم ها و برنامه های مختلف، باعث تبلیغ محصولات شما به صورت غیرمستقیم شده و تاثیر بسیاری در ایجاد اعتماد مردم به شما دارد.

ویدیو تبلیغ محصولات اپل در فیلم ماموریت غیرممکن

 

 

۶- متفاوت فکر کن “Think Different”

در سال ۱۹۹۷ بازار کامپیوترهای شخصی در انحصار شرکت IBM بود و اپل در آن زمان محصول جدیدی برای معرفی و عرضه نداشت. شرکت IBM شعار تبلیغاتی “فکرکن” (Think) را برای محصول خود طراحی کرده بود که محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده بود. شرکت اپل برای رقابت با شرکت IBM شعار تبلیغاتی “متفاوت فکر کن”  ( Think Different ) را معرفی کرد که به جرأت می توان گفت موفق ترین کمپین تبلیغاتی اپل در همین دوران بود.این شعار تبلیغاتی باعث سه برابر شدن ارزش سهام شرکت اپل شد. اگرچه دیگر این شعار تبلیغاتی استفاده نمی شود، ولی کاربران اپل هنوز هم خود را متفاوت از دیگران می دانند.

نکته. شرکت اپل در این طرح تبلیغاتی خود، از افراد مشهوری چون آلبریت انیشتن، محمد علی کلی، گاندی و باب دیلن استفاده کرد.اگر شما می خواهید از افراد مشهور برای تبلیغات شرکت استفاده کنید، آنها باید افرادی باشند که به خاطر نبوغ و استعدادشان معروف و موفق شده اند؛ نه به خاطر چهره زیبا یا پول. در این صورت تبلیغ شما طیف گسترده ای از مردم را شامل می شود.

شعار تبلیغاتی جذاب

 

 

۷- کمپین Un-pc

شرکت اپل در این تبلیغ خود نیز به مقابله با رقیب خود، شرکت IBM پرداخت. دراصل اپل ابتدا مشکل کامپیوترهای شخصی (pc) شرکت IBM را نشان داد( سیم های زیادی که از کیس به پریز برق، مانیتور و.. وصل شده بود) و سپس به معرفی و تبلیغ کامپیوتر ALL in one خود پرداخت.

نکته. شرکت اپل ابتدا بزرگترین رقیب خود را به مردم نشان داد و سپس ثابت کرد که محصولش از IBM بسیار بهتر است.

 

 

۸- ۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما ” Song in your pocket 1000″

درزمانی که مردم اطلاعات زیادی از حافظه ذخیره سازی نداشتند و دیگر تولیدکنندگان به معرفی Mp3 player با حافظه ۱گیگابایت فضا در تبلیغاتشان می پرداختند؛ شرکت اپل از یک شعار تبلیغاتی خاص و قابل لمس برای عموم مردم استفاده کرد. شعار تبلیغاتی ۱۰۰۰ آهنگ در جیب شما برای معرفی محصول آیپاد در سال۲۰۰۱ مورد استعمال قرار گرفت.

 

 

۹- اپ استور

شرکت اپل در این تبلیغ، خود را از سایر رقبا و شرکت ها متمایز کرد. درواقع اپل ویژگی هایی که محصولش را خاص و منحصربه فرد می کرد را به مردم معرفی کرد.

تا قبل از معرفی این محصول، مردم به یک واسطی که بتواند برنامه های مورد نیازشان را در یک محل سرچ و نصب کند دسترسی نداشتند، اپل چیزی را که مردم به آن نیاز داشتند به آنها معرفی کرد.
(( زمانی که مردم از گوشی آیفون استفاده کنند به App store هم دسترسی راحت دارند.))

نکته. اپل با این تبلیغ، خود و محصولاتش را برای عموم مردم خاص و یکتا معرفی کرد واعلام کرد که افرادی که از محصولات ما استفاده نمی کنند از چه امکاناتی محروم هستند.

 

۱۰- اپل واچ

شرکت اپل در تبلیغ خود نشان داد که چطور افراد مختلف از ساعت هوشمند اپل واچ در انجام ورزش ها استفاده می کنند.
اپل با طراحی مدل ساعت هوشمند اپل واچ (آی واچ) سری۳، به موضوع سلامتی افراد اهمیت داد و ساعت های هوشمند خود را با عنوان گجت هایی با تمرکز بر سلامتی معرفی کرد.

اپل واچ

 

نکته: شرکت اپل در طراحی محصولات همیشه چندبعدی فکر می کند. امروزه عصر کاربرد پذیری و تجربه کاربر هست. یک مصرف کننده در انتخاب خرید خود، همیشه محصولی را برمی گزیند که مطمئن باشد انتظاراتی که از آن محصول دارد برای او عملی خواهد شد.

#نکته پنجم : هویت اجتماعی اپل فراتر از مرزها!

هویت اجتماعی چیست؟

جان ترنر و هنری تاجفل اولین روانشناسانی بودند که به این مفهوم اشاره کردند. آن‌ها آزمایشاتی را با گروه‌بندی افراد با ویژگی‌های خاصی صورت دادند و پس از آن با قرار دادن این گروه‌ها در مقابل یکدیگر متوجه شدند که اعضای هر گروه به شدت نسبت به گروه خود وفادار و متعهد بوده و علیه گروه دیگر هستند.

آن‌ها در ادامه‌ی تحقیقات متوجه شدند افراد به صورت ذاتی به عضویت در گروه‌ها علاقه‌مندند و معمولا در گروه‌هایی با ویژگی‌های مشهود هم‌چون “آزادی‌خواهی” یا “علم‌گرایی” عضو می‌شوند و هویت اجتماعی خود را شکل می‌دهند.

در واقع هویت اجتماعی بخشی از خودپنداره‌ی یک فرد است که با عضویت در یک گروه اجتماعی پدیدار می‌گردد. هر گروهی ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد که آن گروه را از سایرین متمایز می‌کند، فرد با عضویت در گروه آن ویژگی‌ها را به خود نیز تعمیم می‌دهد.

پس از کشف این نظریه روانشناسی، افراد خلاقی هم‌چون استیو جابز و استیو وازنیاک متوجه شدند که برندها نیز می‌توانند از چنین نظریه‌های برای توسعه‌ی برند خود بهره بگیرند. آن‌ها کاری کردند که مشتریان‌شان به آن‌ها وفادار بمانند و نخواهند به جز محصولات آن‌‌ها محصولات دیگری را استفاده کنند. این نظریه تحول و رویکرد جدیدی را در صنعت بازاریابی ایجاد کرد.

البته که هر برندی نمی‌تواند از این نظریه‌ی روانشناسی بهره‌مند شود، به عنوان مثال من مانیتور ال‌جی دارم، کنسول بازی سونی، گوشی هوواوی و لپ‌تاب دل؛ و هیچ علاقه‌ای به خالکوبی لوگوهای این برندها روی دستم ندارم.

اپل چگونه توانست از هویت اجتماعی برای شکل‌گیری برند خود استفاده کند؟

برای این‌که بتوان گروهی از مشتریان وفادار و متعصب را دور خود جمع کرد، ضروریست که هویت برند شما مشخص باشد. برند شما ویژگی‌های خاصی داشته باشد که شما را از رقیب خود متمایز کند و هم‌چنین این ویژگی‌ها باید به گونه‌ای باشند که ویژگی‌های برند رقیب را نقض کند.

در سال‌های اولیه شکل‌گیری، اپل با تبلیغات منحصربه‌فردی از این ترفند بهره گرفت:

این تبلیغ یکی از بهترین تبلیغات شرکت اپل در طول دوران اوج‌گیریش بوده است که چندین بار در تلویزیون و مابین مسابقه فوتبال آمریکا پخش شد و جوایزی را نیز به خود اختصاص داد. همان‌طور که در تبلیغ مشاهده کردید زن جوانی (قهرمان فیلم که نماد مکینتاش است) برای نجات بشریت دست به کار شد.

در سال ۱۹۸۴ دنیا در جنگ سرد بود و ماشین‌های زیراکس و کتاب‌های زیرزمینی تاثیر عمده‌ای در آن روزگار داشتند. سازندگان این ویدیو به گونه‌ای تصویرسازی کرده‌اند که نشان دهند اپل به دشمن خود(PC) حمله کرده و تغییر بسیار بزرگی را در جهان ایجاد خواهد کرد. آن‌ها معتقد بودند مکینتاش برای اولین بار رابط کاربری گرافیکی داشت و می‌توانست از ماوس استفاده کند. مکینتاش محصول مهمی بود و نیاز به تبلیغات درخوری نیز داشت.

در این ویدیو که در سال ۱۹۸۵ طراحی شد، اپل کاربران PC را در یک مسیر ناهموار ترسیم کرده است که کورکورانه از یکدیگر تقلید می‌کنند و مسیر اشتباهی را طی می‌کنند، اما در نهایت قهرمان چشم‌هایش را باز کرده و سعی می‌کند مسیر صحیح را انتخاب کند.

به تصویر کشیدن تفاوت‌های اپل و پی‌سی با انسان‌ها

آخرین ویدیو را اختصاص می‌دهم به ویدیوی تبلیغاتی سال ۲۰۰۹ اپل که به نظر من یکی از شاهکارهای تبلیغاتی اپل بوده است.

شما می‌توانید ویدیوی این تبلیغات را از این لینک یوتیوب مشاهده کنید.

همان‌طور که می‌بینید در این تبلیغ ۴ نفر به نمایندگی از مک و پی‌سی حضور دارند. نماینده‌ی پی‌سی فردی با کت‌وشلوار، سنتی و نرد است، از طرف دیگر نماینده‌ی مک پسر و دختری جذاب، جوان، با حالت غیررسمی و گیک مدلی ظاهر می‌شود.

هر یک از مشتریان اپل با دیدن این ویدیو احساس غرور می‌کند و هیچ‌وقت دوست ندارد عضوی از گروه مقابل باشد.

ست گادین در این باره چه نظری دارد:

ست ‌گادین را می‌توان جریان‌ساز عصر بازاریابی دانست، او انسان فوق‌العاده ارزشمندی است و همواره به دنبال سنت‌شکنی و انجام کارهای متفاوت بوده است. وی در خصوص هویت اجتماعی نظریه‌ی جالبی دارد که اشاره کردن به آن در این مطلب خارج از لطف نیست:

مردم واقعا دوست دارند در گروه‌ها عضو شوند، این یک نیاز درونی است و مردم با عضویت در گروه‌ها قوت‌قلب می‌گیرند. او به هیچ‌وجه در مورد دشمنی با رقبا صحبت نمی‌کند ولی ایجاد گروه، کمک کردن به مردم برای اتصال به یکدیگر و داستان‌سازی را در موفقیت برندها بسیار موثر می‌داند.

گروه خود را بسازید

اگر می‌خواهید هویت اجتماعی مشتریان خود را بسازید باید برندی داشته باشید که واقعا منحصربه‌فرد باشد و سپس از این ویژگی‌ها برای متمایز کردن مشتریان‌تان از دیگران بهره بگیرید.

رویکرد اپل هوشمندانه بود، آن‌ها کلیشه‌ای بودن قبل از مک را مورد هدف قرار دادند و نشان دادند که افراد هوشمند قادرند نوآور بودن آن‌ها و تمایزشان را با رقیب‌ تشخیص دهند.

حالا نوبت شماست،به نظر شما راز وفاداری به شرکت اپل چیست؟

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما بخوانید

پاسخی بگذارید